perjantai 9. huhtikuuta 2010

Inflaatio:




Tuntitehtävä inflaatiosta:

Mitkä tekijät aiheuttavat?

Inflaatio tarkoittaa taloustieteessä rahan ostovoiman heikkenemistä sekä siitä aiheutuvaa hintojen nousua. Inflaation myötä rahan ostovoima alenee, ja rahamääräiset säästöt menettävät arvoaan. Jollei palkkoja koroteta, reaalitulo alenee inflaation myötä. Toisaalta reaaliomaisuuden nimellinen arvo kasvaa. Eri valtiot mittaavat virallista inflaatiota erilaisilla hintaindekseillä. Tämä virallinen inflaatio vaikuttaa muun muassa erilaisiin indeksikorotuksiin, esimerkiksi eläkkeiden suuruuteen. Yleisimmät mittauskohteet ovat kuluttajien tuotteiden hintojen nousu, tuottajien tuotteiden hintojen nousu tai bruttokansantuotteen muutokset.


suomen talouskasvu( tilastokeskus.fi)


Kun talous on aktiivinen niin rahatulot paisuvat. Tällöin on kyse kysyntäinflaatiosta, eli ttuotteet menevät suuren kysynnän ansiosta kaupaksi hinnannostoista huolimatta. Inflaatiota voi tapahtua myös kustannusten nousun takia, mikä myös korottaa hintoja, jolloin on kyse kustannusinflaatiosta. Nykyään suurin osa taloustieteilijöistä on yhtä mieltä siitä, että hyvin korkean inflaation (hyperinflaatio) tyypillisin aiheuttaja on rahavarannon nopea kasvattaminen. Kohtuullisen inflaatiovauhdin suuruuteen vaikuttavat sekä muutokset hyödykkeiden kysynnässä ja tarjonnassa että muutokset liikkeellä olevan rahan määrässä. Rahan tarjonnan kasvu on siis inflaation perimmäinen syy.

Millä mitataan ?


Inflaatiota mitataan erilaisilla hintaindekseillä, tarkemmin sanottuna indeksien vuosimuutosvauhdilla.

Yleisimmin käytetyt mittarit ovat:

Kuluttajahintaindeksi jolla inflaatiota mitataan yleisimmin kuluttajahintaindeksin vuosimuutoksella. Kuluttajahintaindeksi mittaa yleisesti kulutetuista tavaroista ja palveluista koostuvan hyödykekorin hintaa. Eri hyödykkeiden painoarvo kuluttajahintaindeksissä määräytyy niiden osuudesta kotitalouksien kokonaiskulutuksessa. Osuuksia muutetaan Suomessa viiden vuoden välein kulutuksessa tapahtuneiden muutosten mukaan. Kuluttajahintaindeksin ongelmana on, että yhden hyödykkeen kallistuminen korissa nostaa hintaindeksiä, vaikka yhden hyödykkeen hinnan nousu (muiden tuotteiden hintojen pysyessä ennallaan) ei ole merkki inflaatiosta.
Tuottajahintaindeksi
BKT-deflaattori
Pidempää aikaväliä tarkasteltaessa voidaan laskea elinkustannusindeksi, joka on pitkä aikasarja eri vuosien kuluttajahintaindekseistä.

Millaista kehitys on olut suomessa?










(Tässä kieppura suomen inflaation kehityksestä, http://www.wikipedia.fi/)




Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet em. kehitykseen?






Minkälaisia vaikutuksia ja seurauksia a) kansalaisten ja b) yritysten kannalta?




A) Kansalaisten kannalta:


Inflaatiosta ei itseisarvoisesti ole haittaa, vaan sen seurauksista. Mikäli rahan arvo heikkenisi vuodesta toiseen vakionopeudella ja kaikki kansalaiset tietäisivät tämän ja ottaisivat sen huomioon sijoitus- ja kulutuspäätöksissään, ei inflaatiosta todennäköisesti olisi haittaa. Yksi inflaation suurimmista ongelmista on juuri sen yllätyksellisyys: esimerkiksi pankkitalletus menettää arvoaan inflaation kiihtyessä, mikä on epäoikeudenmukaista pankkitalletuksen tehnyttä kansalaista kohtaan. Kun hinnat nousevat, rahan ostovoima heikkenee. Eritysesti ulkomaisten lainojen korot saattavat nousta jopa rajustikin. Pankkitalletusten arvo heikkenee. Mitä pienemmät kotitalouden tulot, sitä suuremman osan niistä joutuu käyttämään asumiseen ja ruokaan, eli juuri niitä hyödykkeitä joissa inflaatio tuntuu kovimmin. Inflaatio iskee pahimmin pienituloisiin.




B) Yritysten kannalta:


Mitä suurempi inflaatio on, sitä useammin yritykset joutuvat päivittämään hinnastojaan, mistä aiheutuu myös kustannuksia. Myös palkkoja on nostettava useammin, jotta kuukausipalkalla saisi edelleen saman määrän hyödykkeitä. Hintojen nostaminen tiheästi lisää myös yleistä tyytymättömyyttä. Vaihteleva inflaatio vaikeuttaa pitkän aikavälin taloussuunnittelua ja suosii lyhytnäköistä keinottelua. Eli yritykset joutuvat nostamaan hintoja ja palkkoja, ja nämä puolestaan vaikuttavat kulttajakäyttäytymiseen ja todennäköisesti hidastavat myynnin kehitystä tai kääntävät sen laskuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti